-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا اهل تسنّن هنگام وضو دستهاي خود را از سر انگشتان تا آرنج و پاهاي خود را به جاي مسح ميشويند؟

كيفيت وضوي اهل سنت به جهت تغييري است كه ايشان از آيه فاغسلوا وجوهكم و ايديكم الي المرافق (1) دارند.

ظاهر معناي آيه چنين است كه صورت و دستها را تا آرنج بشوييد. اهل سنت از كلمه الي خيال ميكنند كه آيه ميگويد دستها را از سرانگشتان به طرف آرنج بشوييد، ولي با اندكي دقّت روشن ميشود كه كلمه الي تنها براي بيان حدّ شستن است، نه كيفيّت شستن.

توضيح: آيه درست به آن ميماند كه انسان به كارگري سفارش ميكند ديوار اتاق را از كف تا يك متر رنگ كند. بديهي است منظور اين نيست كه ديوار از پايين به بالا رنگ شود، بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد رنگ شود، نه بيشتر و نه كمتر. بنابراين فقط مقداري از دست كه بايد شسته شود، در آيه ذكر شده اما كيفيت آن در سنت پيامبر (كه به وسيله اهل بيت به ما رسيده) آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان.(2)

البته مذاهب چهارگانه اهل سنت، شستن دست هنگام وضو از سر انگشتان تا آرنج را واجب نميدانند و ميگويند بهتر است كه بدين طريق وضو گرفته شود.

اماميه گفتهاند: از آرنج واجب است و عكس آن باطل است، هم چنان كه مقدّم داشتن دست راست بر چپ واجب است. باقي مذاهب گفتهاند: شستن آنها به هر طريقي كه باشد، واجب بوده و تقديم دست راست و شروع از انگشتان تا آرن0ج افضل است؛ (3) يعني ثواب بيشتري دارد.

شستن پا به جاي مسح كه ميان اهل سنت رواج دارد، تسير خاصي است كه از ادامه همان آيه ارائه دادهاند. به نظر آنها كلمه ارجلكم (پاها) بر وجوهكم (صورتها) عطف شده و بايد مانند آن شسته شود، اما شيعه معتقد است اين كلمه بعد از كلمه رؤوس (سرها) ذكر شده و عطف به آن است و بايد پاها را مانند سر مسح كنيد.

در هر حال اختلاف عمل در مذاهب اسلامي ناشي از اختلاف برداشت و فهم متفاوت از آيات بوده و سنت پيامبر را هر دو گروه طبق عقيده خود ميدانند، اما شيعه افتخار دارد كه پيرو ائمه اطهار بوده و پيشوايان معصوم(ع) از آيات الهي و روش و سنت و گفتار رسول خدا(ص) آگاهتر بوده و درستتر تفسير ميكنند.

در روايات ائمه(ع) بيان شده كه روش وضوي پيامبر(ص) به روش شيعه بوده است.

پينوشتها:

1 - سوره مائده (5) آيه 6.

2 - تفسير نمونه، ج 4، ص 286.

3 - محمد جواد مغنيه، فقه تطبيقي ،ترجمه كاظم پورجوادي، ص 40.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.